Sunday, June 30, 2019

Tips Asas menjawap soalan Objekttif Penghantar Ekonomi -



Jumaat pagi,28/06/2019,Alhamdullilah,saya telah selesai  menduduki Kertas JKE 101  - Penghantar Eknomi ( Masa 3 Jam )

Kertas soalan objektif ini sebanyak 120 soalan.Ini bermakna dalam masa 30 minit, 20 soalan sepatutnya telah dijawab.

Ramai yang keluar awal,mereka yang telah ambil Kertas Ekonomi peringkat STPM ,rasanya tidak mempunyai masalah memandangkan Penghantar Ekonomi ini membincangkan perkara asas dalam bidang ekonomi.

Tips Asas : Saya imbas dahulu mana mana soalan yang memerlukan pengiraan dan dua tiga soalan berturutan yang merujuk kepada sesuatu graf.Soalan ini saya jawap dahulu kerana ketika ini saya masih lagi segar dan tidak berkira untuk mengejar masa.Kalau tak silap adalah lebih kurang 10 soalan sebegini.Kalau nak ikutkan, memang banyak masa dihabiskan untuk menjawab 10 soalan ini.Namun selesai menjawabnya,saya beralih ke soalan pertama dan seterusnya dan masih mampu mengekalkan menjawab 20 soalan dalam masa 30 minit.

Sebelum itu saya dah mohon kepada pengawas peperiksaan kertas conteng untuk tujuan ini.Saya rasa terganggu jika membuat kiraan di atas kertas soalan itu sendiri.

Insya Allah, lulus

Jangkaan Markah     
30.2 / 40% + 52.5 /60% = 82.7% -> A



No comments:

Post a Comment

Featured Post

Bersih Belakang Rumah IV

 Hari keempat 26/10/23,khamis , hari terakhir , dah siap bersihkan Sempadan