Kredit : Besi Hitam 08/06/2019
A . Cuci Radiator ( Jika Kereta tiada guna thermostat , biasanya semua kereta ada , cuma pomen kadang kala cakap tak perlu sebab negara kita ni tiada musim sejuk)
- Radiator ini ada 2 host, Top Host dan Lower Host.Cabutt Getah di Top Host sahaja. Masukan air dengan paip getah ke dalam Getah Top Host ni. Air akan keluar daripada munsung Top Host tadi
- Tadah air kotor yang keluar dari muncung Top Host tu,Kalau ada getah atau host yg lain boleh sambung ke muncung Top host ni supaya dapat dialirkan keluar air kotor tu
- Biarkan pengaliran air kotor tu
B.Cuci Radiatot dengan Yang ada Thermostat
- Buka skrew di Lower Host.Masukkan air dengan getah paip ke muncung Radiator
- Air akan keluar dari muncung Lower Host
- Tadah air kotor itu
- Biarkan pengaliran air kotor tu
Untuk A dan B : Bila air dah penuh dan pengaliran air kotor berjalan dengan lancar, hiduokan injin dengan paip getah masih mengalir air.Ini kerana kalau tiada air, dan injin berjalan, ia akan merosakkan injin.
Bila tiada lagi air kotor. tutup air paip itu .Tutup Top Host / Lower Host.Matikan injin.
Kemudian hidup semula injin,masukan air suling di mulut radiator , dengan getah di top host dibuka, bila dah pasti air suling yg dimasukkan keluar semula di muncung top host tu. Matikan injin,tutup top host itu.
Tuang 3/4 coolant ke dalam radiator bakinya ke tangki spare.
Hidupkan injin, masukan air suling ke radiator dari semasa ke semasa sehingga tiada buih lagi di radiator tu.
- Buka Top hos, masukan getah paip ,air akan masuk lalu keluar di
No comments:
Post a Comment